باشگاه پادکسترهای جوان
شبکه رادیویی جوان برای ایجاد ظرفیت حضور پادکسترهای حرفهای و آماتور برای تولید محتوای فاخر و غنی، برنامهریزی برای برگزاری دورههای آموزشی متنوع و مستمر و استفاده از ظرفیت پادکستهای تولیدی برای پخش در کنداکتور شبکههای رادیویی، اقدام به ایجاد باشگاه پادکسترهای جوان نموده است.
برای کسب اطلاعات بیشتر از نحوه عضویت و استفاده از امکانات باشگاه از طریق لینک «باشگاه پادکسترهای جوان» عضویت خود را ثبت نمایید
در ادامه اطلاعات اولیه آموزشی برای یک ساخت یک پادکست آورده شده است:
چگونه پادکستر شویم؟
قبل از هر چیز یادمان باشد پژوهش، نوشتن، ضبط، ویرایش و انتشار یک پادکستِ استاندارد زمان میبرد و با صبر و حوصله و البته دانش و پشتکار خلق یک برند موفق در دنیای جذاب پادکست اتفاق میافتد.
تلاش کردهایم مراحل ساخت پادکست را در دوازده گام نسبتاً آسان برایتان توضیح دهیم:
گام یکم: موضوع و هدفتان را مشخص کنید.
در گام نخست، موضوعی را برای پادکستتان انتخاب کنید که با علاقه، استعداد و مهارت شما همخوان باشد. مهمترین هدفهایتان را از ساخت پادکست یادداشت کنید. پادکستها معمولاً به دلایل مختلفی مانند معرفی یک برند، تعامل با مخاطبان و بهاشتراکگذاشتن ایدهها و نظرها درباره یک موضوع تولید میشوند.
گام دوم: به دیگر پادکستهایی که به موضوع مشابه شما پرداختهاند، گوش کنید.
پادکستهای موفق و پرمخاطبی که موضوعی مشابه یا نزدیک به موضوع شما را دارند پیدا کنید. به قسمتهای مختلف آنها گوش دهید، نظرات مخاطبان را بخوانید، بررسی کنید و ببینید که طول قسمتها بهطور میانگین چقدر است و درباره نوع محتوایی که برای مخاطبان مفید است، اطلاعات کافی کسب کنید.
گام سوم: قالب پادکستتان را مشخص کنید.
قالبهای رایج پادکست که میتوانید از میانشان انتخاب کنید عبارتند از مصاحبه، مونولوگ، داستانی و روایت غیرداستانی و نظایر آن. در عین حال به این مسئله هم فکر کنید که میخواهید هر فصل از پادکستتان چند قسمت داشته باشد و زمان هر قسمت بهطور حدودی چهقدر باشد. انتخاب کنید که آیا میخواهید پادکستتان تک میزبانه باشد و یا با یک میزبان دیگر شریک شوید.
گام چهارم: برای پادکستتان یک نام انتخاب کنید.
هنگامی که قالب پادکستتان را مشخص کردید، برای پیدا کردن نام پادکستتان وقت بگذارید. سعی کنید نام پادکست ساده، شفاف و نوآورانه باشد. اگر مایلید در آن نوعی ایهام بگنجانید، از نامهایی که ذهن مخاطبان را درگیر میکند و کنجکاوی برمیانگیزد انتخاب کنید. گاهی وقتها ممکن است دوست داشته باشید پادکستتان نامی منحصربهفرد داشته باشد، این هم فکر خوبی است. اگر کلمات کلیدی ضروری در نام پادکستتان بگنجانید، در بهینهسازی موتورهای جستجو (سئو) رتبه بهتری کسب خواهید کرد و به شنوندگان جدید کمک خواهد کرد تا شما را آسانتر و سریعتر پیدا کنند.
گام پنجم: برای پادکستتان یک اسکریپت (طرح کلی) بنویسید.
بسته به شکل پادکستتان، چند سناریو بنویسید. حتی اگر پادکست شما یک مصاحبه آزاد باشد، باز هم در دست داشتن یک طرح کلی از اصلیترین سرفصلهای گفتگوتان میتواند مسیر مکالمه را در یک خط صحیح نگه دارد. فراموش نکنید، حتما یک مقدمه برای ورود به بخش اصلی و استقبال شنوندگان از پادکستتان و همینطور یک نتیجهگیری یا موخره که از مخاطبان دعوت کند تا در زمرۀ شنوندگان وفادار و همیشگیتان شوند را در دستور کار داشته باشید.
گام ششم: مکان ساکت و نسبتاً آرامی را برای ضبطکردن پادکستتان پیدا کنید.
وسایل ضبط صدای پادکستتان را در فضایی آرام و خلوت در خانه یا محل کار و یا هر جای نسبتاً ساکت دیگر که سراغ دارید، متمرکز کنید. البته پادکستهایی هم تولید میشوند که در فضای کار و یا محلهای عمومی پر سر و صدا ضبط شدهاند، ولی به یاد داشته باشید که شنونده بهتدریج از شنیدن صداهای مزاحم و آزاردهنده خسته میشود و ممکن است به شنیدن پادکست ادامه ندهد. بنابر این یک مکان ساکت و خلوت که هم صدای مزاحم در آن شنیده نشود و هم تمرکز شما به هم نخورد، انتخاب کنید.
گام هفتم: پادکستتان را ضبط کنید.
حالا وقت آن است که پادکستتان را ضبط کنید. با استفاده از سناریویی که نوشتهاید شروع به ضبط قسمت نخست پادکستتان کنید. شکیبا باشید. راحت و صحیح قرار گرفتن پشت میکروفون ممکن است چند روزی زمان ببرد. یک لیوان آب و یا یک فنجان چای کنارتان داشته باشید و هر وقت احساس خستگی کردید، اندکی استراحت کنید ولی هیچگاه از نتیجه کارتان مأیوس نشوید.
گام هشتم: صدای ضبط شده را ویرایش کنید.
حالا وقت آن است که صدایی را که در محیط آرام ضبط کردهاید را ویرایش کنید. قبل از هر کاری، با حذفکردن بخشهای غیر ضروری شروع کنید. بنابر این با ویرایش بخشهای بیربط به محتوای کلی پادکستتان، بر روی موضوع اصلی آن متمرکز شوید. سپس قطعههای مختلف را مجددا کنار هم قرار دهید تا موضوع روایت هر قسمت تا حد امکان روشن و جذاب باشد. حالا وقت آن است که به کیفیت صدای کلی پادکست توجه کنید و با استفاده از ابزارهای ادیت صدا، این قسمت از پادکستتان را شنیدنیتر و روانتر کنید. برای ادیت صدا پیشنهاد میکنیم نرمافزار adobe audition را روی کامپیوتر یا لبتابتان نصب کنید و با ابزارهای کاربردی و امکانات بسیاری که در دسترستان قرار میدهد، آشنا شوید. در بخش آموزش ساخت پادکست همین تارنما هم میتوانید به محتوای آموزش نرمافزار صدا دسترسی داشته باشید.
گام نهم: پادکستتان را برای انتشار آماده کنید.
شرح مختصری از پادکستتان بنویسید که شامل کلمات کلیدی مهم در پادکست و برای کمک به سئو مفید باشد. به این کار آمادهسازی متادیتا گفته میشود. در این متن پیوست به فایل صوتی پادکست شما، امکان لینکدادن به صفحات اجتماعی و بسترهای دیگر زیست پادکستتان در فضای مجازی هم وجود دارد.
حالا وقت آن رسیده که با استفاده از یک تصویر مناسب، برای پادکستتان یک پوستر و در صورتی که دوست داشته باشید، برای هر قسمت یک کاور آماده کنید. اندازه این طرح در پادگیرهای مختلف، متفاوت است ولی با جستجو در هر کدام اطلاعات لازم به سادگی در دسترستان وجود خواهد داشت.
گام دهم: فایلهای صوتیتان را بر روی یک سرویس میزبانی پادکست (پادگیر) آپلود کنید.
پادگیرها یا سرویسهای میزبانی پادکست، فایل های صوتی شما را ذخیره میکنند و یک فید RSS در اختیارتان قرار میدهند که به پادکست شما مرتبط میشود. میتوانید از پادگیرهای بینالمللی و یا پادگیرهای داخلی استفاده کنید ولی پیشنهاد ما بهرهگیری همزمان از هر دوی این امکانات است تا طیف گستردهتری از شنوندگان را با خود همراه کنید.
گام یازدهم: پادکستتان را به فهرست پادکستها اضافه کنید.
با استفاده از URL فید RSS پادکست جدیدتان، پادکستتان را به دایرکتوریهای ویژه پادکست ارسال کنید.
گام دوازدهم: در آخرین گام پادکستتان را به بازار شنوندگان عرضه کنید.
شما حتی میتوانید یک وبسایت برای پادکستتان بسازید و در مورد آن در رسانههای اجتماعی پست بگذارید. گروههای آنلاین مرتبط با موضوع پادکستتان را پیدا کنید و با اعضای آنها در ارتباط باشید. از پادکستهای دیگر با موضوعها و علاقهمندیهای مشترک دعوت کنید تا یک قسمت از پادکستتان را میزبانی کنند. در نحوه ارتباط با شنوندگان بالقوه خلاق باشید و طبق برنامه انتشار پیش بروید و مهمتر از همه، بر روی تولید و آپلود مستمر قسمتهای جدید پادکستتان تمرکز کنید تا تعداد شنوندگانتان افزایش یابند. یادتان باشد، پادگیرها معمولاً اطلاعات بسیار کاربردی و به درد بخوری از نحوه رفتار و کنش شنوندگان پادکستها به تولیدکنندگان آنها میدهند که در روند استمرار تولید و انتشار پادکست مهم و حیاتی است. از این اطلاعات حتما استفاده کنید.
برای آشنایی بیشتر میتوانید به صفحه «کارگاههای آموزشی ساخت پادکست» مراجعه فرمایید.
ثبت نام